Park Narodowy Risnjak, las i źródło rzeki Kupy

Park Narodowy Risnjak

Park Narodowy Risnjak (chor. Nacionalni Park Risnjak) był naszą ostatnią atrakcją w Chorwacji. Nie mieliśmy na niego zbyt wiele czasu, więc wybraliśmy tylko 1,5-godzinną trasę między drzewami i polanami. Przyjemna odmiana po miastach i przed powrotem do miasta i domu, tak by choć trochę ponapawać się naturą.

Ścieżka edukacyjna w Parku Narodowym Risnjak

Źródło rzeki Kupa w Risnjak

Park Narodowy Risnjak znany jest przede wszystkim jako źródło rzeki Kupy albo Kolpy. Na terenie Risnjaku zaczyna się bieg tej trzeciej co wielkości rzeki Chorwacji, której koryto uważa się niekiedy za granicę Półwyspu Bałkańskiego. Nasza ścieżka nie obejmowała niestety rzeki. Za to w całkowitym spokoju (prawie nie spotkaliśmy innych ludzi), mogliśmy podziwiać tutejszą florę i w mniejszym stopniu faunę – od słowa „ryś” park ma swoją nazwę (pośrednio). Podobno żyją tu także niedźwiedzie brunatne, jelenie, sarny i kozice oraz orły, ale niestety nie natknęliśmy się na żadne z nich. Niestety populacja tutejszych rysi wyginęła (z pomocą człowieka) na początku XX wieku. Obecnie została odtworzona. Rysie przywieziono ze Słowenii.

Mchy i grzyby

Ścieżka edukacyjna i góry

Natknęliśmy się także na rekonstrukcje typowych zabudowań z tego górzystego obszaru. W parku także znajduje się muzeum, gdzie można lepiej poznać historię tutejszej ludności. Ścieżka edukacyjna jest bardzo dobrze oznaczona i co ważniejsze opisana także w języku angielskim. Doskonale też łączy wiedzę przyrodniczą z opisem tutejszej kultury. Informacje tu zawarte rozwiną wiedzę nie tylko najmłodszych. Całość znajdowała się blisko centrum informacyjnego, wraz z niewielkim bezpłatnym parkingiem.

Drzewa w Risnjak

Nam udało się zaledwie liznąć tego miejsca, chwilę poobcować z naturą. Park jest dość duży (3041 hektarów), więc jest tu wiele ścieżek w regionie Gorski Kotar. Najważniejsza góra to oczywiście masyw Wielki Risnjak (góry Dynarskie – 1528 metrów nad poziomem morza), która uchodzi za najładniejszy w Chorwacji oraz Snježnik (1506 m n.p.m.). Część górska jest bardziej zróżnicowana, ze względu na formacje krasowe – zapadliska, jaskinie.

Polana w Risnjak

Park Narodowy Risnjak

Park założono w 1954 roku. Przyrodnicy jednak badali ten teren już od 140 lat. Dziś jakieś 70% parku jest pod bardzo restrykcyjną ochroną. Nie udało się nam dotrzeć ani do doliny Motyli, ani do turkusowego jeziora. Jest tu zdecydowanie więcej do eksploracji, a co ważniejsze, idąc w góry widać jak zmienia się roślinność. Doświadczyliśmy czegoś podobnego na przełęczy Llogara. Podobnie jak tamte góry, tak i tu wzniesienia oddzielają nadmorską roślinność od bardziej śródlądowej, to naturalna granica.

Huby na drzewie

Wybierając górskie trasy możemy się natknąć na schroniska. Oczywiście w porównaniu z Krka czy Plitvicami Risnjak wygląda trochę jak ubogi krewny. To wciąż piękne miejsce, ale już bardziej naturalne i zwykłe. Dzięki temu też jest tu zdecydowanie mniej turystów. Teren parku to obszar Natura 2000. O wejściówkach, cenach i trasach można przeczytać na oficjalnej stronie parku.

W Risnjak jednak najłatwiej zobaczyć jest owady, np. motyle jak Zorzynek rzeżuchowiec (Anthocharis cardamines)

Jeśli spodobał Ci się wpis, polub nas na Facebooku.