Kanion Köprülü, rafting w Turcji

Rafting w kanionie Köprülü

Kanion Köprülü w Parku Narodowym Köprülü odwiedziliśmy głównie ze względu na rafting. To dość popularne miejsce na Tureckiej Riwierze, nieopodal Alanyi, właśnie ze względu na rzeczne sporty wodne oraz przepiękną naturę. To doskonały wybór na kilkugodzinny aktywny wypoczynek, zwłaszcza gdy w upalne dni można ochłodzić się w wartkiej wodzie.

Rafting rzeką Köprülü

Köprülü, Park Narodowy

Park Narodowy Köprülü ma powierzchnię 366 km2. Można się tu wybrać na pieszą wędrówkę, ale najbardziej popularną formą aktywności jest spływ pontonowy i kajakowy. To jedno z niewielu miejsc w tej części Turcji, gdzie mamy centrum sportów rzecznych. My wybraliśmy ponton z przewodnikiem. Choć jest tu sporo naganiaczy, wybraliśmy firmę, która się nie narzucała. Przejeżdżając między ich domkami, zatrzymaliśmy się przy tym, przy którym nikt nie wyskakiwał (a widzieliśmy, że pontony mają). Uzgodniliśmy cenę, była lepsza niż nam proponowano na moście (tam lepiej omijać naganiaczy) i wyruszyliśmy w przygodę.

Z raftingiem mieliśmy do czynienia już na lankijskiej rzece Kitulgali, więc mniej więcej wiedzieliśmy, co nas czeka. Tu do wyboru są dwie opcje: pierwsza wpłynięcie pod prąd do kanionu, druga spływ pontonowy, czyli klasyczny rafting z biegiem rzeki. Pierwszy jest bardziej widowiskowy, ze względu na formacje skalne i krystalicznie czystą wodę. Zaleca się, by brało w tym udział więcej osób, w końcu trzeba mocniej wiosłować, ale przy tym jest to spokojniejsze pływanie wewnątrz wąwozu. Drugi to już typowa atrakcja, włącznie z przepływaniem przez małe wodospadziki stopnie wodne, z tym że płynie się rzeką na otwartym w większości terenie Tym samym nie ogląda się zbytnio wąwozu, wysiłku jakby mniej, za to więcej adrenaliny.

Skalna ściana

Kanion Köprülü

Kanion Köprülü ma głębokość do 400 metrów i ciągnie się przez 14 kilometrów – wycieczka pontonem lub kajakiem może zabrać 2-3 godziny. Podobnie trwa spływ w dół rzeki. W porze, gdy my byliśmy w Turcji, wody nie były bardzo spiętrzone, toteż rafting bardziej przypominał spokojny rejs pontonem z chwilami, gdy trzeba było trochę popracować wiosłem, no i czasem trzeba było się złapać lin. Woda była niesamowicie czysta, zachęcająca do kąpieli, niestety bardzo zimna, więc pływanie szybko się skończyło.

Stary most Köprülü, można nim przejechać samochodem

Rafting w Turcji

Kanion rzeki Köprüçay (w starożytności Eurymedon) to centrum raftingowe Tureckiej Riwiery i jest tu naprawdę sporo różnych firm, ale i ekip sportowych, więc miejscami może być tłoczno. Mijaliśmy całkiem duże grupy po wiele osób w pontonach, lub nawet po kilka pontonów. Rosjanie bawiąc się i chlapią dodawali wesołego nastroju do  tego miejsca. Wiele wycieczek jest zamawianych bezpośrednio z Alanyi, tam oferują transfer, zebranie grupy, a także posiłek w trakcie przerwy.

Kanion Köprülü

Z jedzeniem nie ma tutaj problemu. Lokale położone wzdłuż głównej drogi przy kanionie Köprülü serwują tutejszą specjalność: świeżutki pstrąg pieczony w klonowych liściach. Po umiarkowanym wysiłku podczas raftingu smakuje wyśmienicie, o ile ktoś je ryby. W naszym przypadku spływ wyglądał tak: zostawiliśmy samochód, oddaliśmy kluczyki na przechowanie. Dopasowaliśmy kapoki i kaski. Wraz z przewodniczką wsiedliśmy do pontonu, a następnie po wszystkim przywieziono nas (i ponton) z powrotem. Wówczas zaserwowano posiłek (także bezrybny, wegetarianie znajdą tu coś dla siebie).

Kanion widziany z góry

Zabytki Köprülü

Oprócz walorów przyrodniczych kanionu Köprülü, warto zwrócić uwagę na stary rzymski most Oluklu (Olukluköprü), po którym można przejechać autem na drugi brzeg. Jak często zdarza się okazja, by przejechać się po starożytnym rzymskim moście zachowanym w nienaruszonym stanie? Można przy nim się też zatrzymać i przejść przez niego, albo spróbować pójść fragment kanionem i oglądać go z góry. Pod mostem zaś przepływają ci, którzy wybrali opcję z wpłynięciem do kanionu.

Rafting w Turcji

Most Eurymedon nieopodal miejscowości Selge mierzy 14 metrów długości, 3,5 metra szerokości, z czego szerokość drogi jest o jeden metr mniejsza. Łuk, na którym wsparto most, ma rozpiętość 7 metrów, a tworzące go klińce ułożono bez użycia zaprawy! Rodzaj konstrukcji każe datować most na II wiek naszej ery, gdy Selge było kwitnącym rzymskim miastem. Swoją drogą w Aspendos, 42 kilometry dalej w dół rzeki, znajduje się drugi rzymski most, który jest jednak głównie rekonstrukcją z czasów seldżuckich, wykorzystującą rzymskie fundamenty i budulec.

Sporty wodne są tu bardzo popularne

Ratfing po rzece Köprülü dostarczył nam emocji, ale też ochłody, która przydała się podczas zwiedzania Tureckiej Riwiery i jej starożytnych miast. Jak wspominaliśmy, w porównaniu z tym, przez co przeszliśmy na Sri Lance, ten rafting był spokojniejszy, a przy tym doskonałą odmianą w podróżowaniu.

To raczej spokojny rafting

Jeśli spodobał Ci się wpis, polub nas na Facebooku.